Wszyscy kredytobiorcy, którzy doczekali się wreszcie końca spłacania kredytu hipotecznego na zakup mieszkania, domu lub innej nieruchomości wiedzą, że ta chwila dostarcza dużo większej radości niż moment jego otrzymania. Spłacany, co miesiąc przez większą część dorosłego życia kredytobiorcy kredyt hipoteczny na mieszkanie, dom lub inną nieruchomość, staje się jednak z czasem czymś tak oczywistym, że aż niezauważalnym. Trudno się, więc dziwić, że zdarzają się przypadki niedopełnienia obowiązku wykreślenia z księgi wieczystej hipoteki obciążającej mieszkanie, dom lub inną nieruchomość nabytą w drodze zaciągnięcia kredytu hipotecznego.
Obowiązek wykreślenia zapisu w księdze wieczystej założonej dla danej nieruchomości obciążonej hipoteką zabezpieczającą na rzecz wierzyciela udzielającego kredytu lub pożyczki na jej zakup, spłatę jego wierzytelności, spoczywa na właścicielu tej nieruchomości, czyli dotychczasowemu kredytobiorcy. Wykreślenie hipoteki obciążającej nieruchomość ma dla jej właściciela bardzo istotne znaczenie. Może on, bowiem, od momentu spłaty obciążającej jego mieszkanie, dom lub inną nieruchomość kredytu hipotecznego, dowolnie swoją własnością dysponować bez konieczności powiadamiania o tym byłego już wierzyciela. Także z punktu widzenia właściciela nieruchomości ważne jest wykreślenie z księgi wieczystej obciążającej nieruchomość hipoteki, gdyż wykreślenie to ma automatyczne odzwierciedlenie w jego historii kredytowej. Wymazanie hipoteki z księgi wieczystej jest równoznaczne z usunięciem jej właściciela z rejestru dłużników.
Czynności, jaki musi wykonać właściciel nieruchomości po spłaceniu kredytu hipotecznego.
Bank kredytodawca nie ma obowiązku wykonywać żadnych czynności związanych z wymazaniem hipoteki zapisanej na jego rzecz, jako zabezpieczenie udzielonego kredytu na zakup mieszkania, domu lub innej nieruchomości, oprócz wystawienia dotychczasowemu kredytobiorcy oświadczenia stwierdzającego zaspokojenie roszczeń wobec swojego byłego kredytobiorcy. Niektóre banki za wystawienie takiego oświadczenia pobierają ustaloną swoimi wewnętrznymi uregulowaniami opłatę.
W przypadku, gdy wierzycielem, czyli pożyczkodawcą nie jest bank ani inna instytucja finansowa, nie wystarczy zwykłe oświadczenie o zakończeniu roszczenia. Musi być ono sporządzone przed notariuszem i poświadczone jego pieczęcią.
Dopiero po uzyskaniu z banku lub od notariusza odpowiedniego dokumentu, stwierdzającego zakończenie spłacania kredytu hipotecznego, właściciel nieruchomości może złożyć w siedzibie właściwego sądu prowadzącego księgę wieczystą dla mieszkania, domu lub innej nieruchomości obciążonej hipoteką, odpowiedni wniosek o wykreślenie hipoteki z księgi wieczystej.
Wzór wniosku, noszący nazwę KW WPIS, jest dostępny na stronie internetowej Ministerstwa Sprawiedliwości, a jego wypełnienie nie powinno nastręczyć wypełniającemu większych trudności, jednak zapewnienie sobie fachowej pomocy ze strony eksperta kredytowego, uchroniło niejednego właściciela od niepotrzebnej straty czasu na konieczne nieraz poprawki.
Wraz ze złożeniem wniosku KW WPIS we właściwym sądzie, wnioskodawca musi uiścić opłatę sądową w wysokości 100 zł. Poświadczenie dokonania opłaty musi być załączone do wniosku o wykreślenie hipoteki z Księgi Wieczystej prowadzonej przez sąd właściwy dla zapisanej w niej nieruchomości.
Uzyskanie odpowiedniej decyzji sądu właściwego dla danego mieszkania, domu lub innej nieruchomości o skreśleniu hipoteki z KW, jest równoznaczne z pełnym zakończeniem obowiązku spłacania kredytu hipotecznego zaciągniętego na ich zakup.